Koju je igračku najbolje koristiti u igri s djetetom? – Vas!

Kada ste s djetetom uključeni u interaktivnu igru, omogućujete mu najbolju priliku za učenje komunikacije. Sudjelujući u interaktivnim igrama, dijete usmjerava pažnju na Vas (ne postoji igračka koja mu odvlači pažnju od interakcije s vama). U interaktivnim se igrama lako uči izmjenjivanju reda (koje je osnova komunikacije) zbog toga jer su one predvidljive, u njima se iznova ponavljaju radnje, riječi i zvukovi te takva predvidljivost uči dijete o čekanju na red u igri, ali i u komunikaciji. U interaktivnim igrama imate prilike uljučiti sve osjete koje dijete voli (npr. dodirivanje/škakljanje, vrtnja, zamračena soba, tihi ili glasni zvukovi, skakanje) i to ih čini motivirajućima za dijete.

Interaktivne igre su kao ples između Vas i djeteta, stoga slijedite njegov ritam!

Kako uključiti dijete u igru i učiniti ju prepoznatljivom?

Ključ uspjeha interaktivne igre je da u nju uključimo pokrete, dodire i zvukove koje dijete voli (ako se dijete ne voli vrtjeti, nećemo ga vrtjeti u stolici na kotače). Osim toga, igra mora biti poznata, predvidljiva, što znači da uvijek ima isti početak, sredinu i kraj. U igri budite na djetetovoj razini, licem-u-lice.

Primjer: igra vožnje na stolici s kotačima

POČETAK

„Idemo se voziti!“ – uvijek koristimo istu frazu za početak, koju će dijete s vremenom razumijeti i moći će i samo tražiti istu igru

SREDINA

 „Juriiiiimo!“, „Biii-biiii, trubim!“, „Vozim see!“, neki su od primjera fraza koje možemo koristiti kada dijete vozimo ili vrtimo na stolici

KRAJ

 „Gotovo“, „Vožnja je gotova“, „Stigli smo“, /gesta za kraj/ ; najava kraja igre bitna je za završavanje aktivnosti, daje djetetu predvidljivost – kada će igra završiti te smanjuje moguću nervozu zbog nepredvidljivosti kraja i omogućuje djetetu da samo traži kraj igre koristeći neku od fraza ili gesti koju u igri koristimo

Jednom kada dijete poznaje igru stanite na najnapetijem dijelu i čekajte da dijete završi zadnji korak. Primjerice u pjesmi „Ringe raja“:

Plešemo: „Ringe ringe raja….. a mi djeco – STANITE I ČEKAJTE DIJETE DA SE SPUSTI ILI KAŽE „Čuć!“.

Ili prije trčanja i bacanja na brdo od jastuka recite: „3, 4… _ STANITE I ČEKAJTE DA DIJETE KAŽE „Sad!“ ILI DA GESTOM ILI BILO KOJIM DRUGIM OBLIKOM KOMUNIKACIJE DAJE ZNAK ZA NASTAVAK AKTIVNOSTI.

Pričekajte nekoliko sekundi nakon što stanete, dajte djetetu vremena da nastavi aktivnost, nekoj djeci treba manje, a nekoj više vremena. Dobar je trik brojanje u sebi do 5, ako dijete ne nastavlja aktivnost pomognite mu. Djetetu možemo pomoći tako da započnemo dio riječi koju treba izgovoriti ili pokažemo gestom radnju koja se od njega očekuje.

Najbitnije od svega je – zabavljajte se! Pustite da uživanje vodi Vas i dijete u zajednička osmišljavanja različitih igara. Nije važno znate li pjevati ili plesati, kako to izgleda ili zvuči. Ako se zabavljate – savršeno je!

Primjeri interaktivih igara

  • Igra škakljanja
  • Skrivanje ispod deke („ku-ku“)
  • Ljuljanje u deki
  • Vožja na stolici s kotačima
  • Igra „konjića“ – skakanje kada je dijete na vašim koljenima ili na leđima
  • Skakanje u brdo od jastuka
  • Pjevanje pjesmica s pokretima (npr. „Ringe raja“, „Ljulja se brod“, „Jedan mali pauk“)
  • Skakanje uz držanje za ruke
  • Lovice
  • Skakanje na velikoj lopti za pilates

Izvori i napomena

  • Susman, F. (2012). More Than Words – A Parent’s Guide to Building Interaction and Language Skills for Children with Autism Spectrum Disorder or Social Communication Difficulties. Ontario: A Hanen Center Publication.

Autorica teksta je logopedinja, no nije logopedinja klijenta ili njegovog djeteta. Sadržaj članka je edukativne prirode te NIJE zamjena za individualne konzultacije s logopedom, logopedsku dijagnostiku ili individualne logopedske usluge. Sadržaj članka koristi se na vlastitu odgovornost. 

Ako želite zakazati individualno logopedsko savjetovanje ili procjenu, kontaktirajte nas.

Logopedinja s vizijom edukacije i pružanja podrške u komunikacijskim i jezično-govornim teškoćama, oralnoj motorici te orofacijalno-miofunkcionalnim teškoćama