Kada razmišljam o prilagođavanju vlastitog govora usmjerenog prema djetetu koje još ne govori, djetetu s komunikacijskim ili jezično-govornim teškoćama prisjećam se putovanja u zemlje čiji jezik ne razumijem (ili ga tek ponešto razumijem).

Zamišljam se u Portugalu, u pekarnici sa svim slasticama koje želim probati. Ne razumijem ploču s natpisom, a prijevod na engleski nema. I što sad?

Jednostavno, ljubazna prodavačica prstom pokazuje svaku od slastica i imenuje ih. Ponavlja mi više puta, a ja ponavljam za njom jer želim naučiti. Za krafnu mi je rekla „krafna“, jedna jednostavna riječ, umjesto da mi kaže „svježe pečena, ukusna i mekana krafna punjenja domaćim pekmezom od marelica“. U tom slučaju niti bi razumjela koja od tih riječi znači baš „krafna“ niti bi ju mogla ponoviti. Da ne spominjem koliko strani jezici uvijek zvuče brže od našeg.

Danas se više ne sjećam kako se na portugalskom kaže krafna, jer se više nisam susrela s tom riječi. Da sam ju ponavljala više puta, posjećivala više portugalskih pekarnica, velika je vjerojatnost da bi danas znala čak i vrste punjenja krafni.

Slično je i u govoru usmjerenom djetetu.

Manje je više

Pojednostavite ono što govorite. Ako govorimo više, ne znači da će i dijete znati više. Koristite kratke i gramatički pravilne rečenice. Primjerice, kada želimo da dijete pospremi igračke možemo reći „Igračke u kutiju“ , „Pospremi igračke“ ili „Pospremi u kutiju“, umjesto „Pospremi svoje igračke u veliku plavu kutiju koja je u dnevnoj sobi“. Kada dijete tek uči govor, treba imati jasne pauze između govora kako bi mogao povezati radnju ili predmet o kojem se govori i riječ koju koristimo. Govorite o onome što se događa UPRAVO SADA, ne o onome što je bilo prije tjedan dana, a nema veze s trenutnom situacijom.

Primjer

Ako se igrate loptama, govorite o loptama umjesto o tome kako ste se jučer lijepo igrali autićima.

Naglasite

Naglasite riječ koja je ključna, odnosno koju želite da dijete nauči. Kod naglašavanja možete koristiti geste, različitu intonaciju, a riječ koju učite možete staviti na kraj rečenice, izgovoriti ju glasnije i sporije od ostalih riječi.

Primjer

Riječ „veliko“ – tijekom obroka imate VEEELIKE i male žlice; riječ „veliko“ možete usporiti, izgovoriti glasnije, pokazati gestom da je žlica velika i koristiti istu riječ prilikom drugih situacija. Velika žlica kod obroka, veliki autić u igri, velike cipele prilikom odlaska u park.

Usporite

Dok usporavamo govor, najvažnija je stvar da i dalje zvučimo prirodno, a ne kao usporena ploča. Prilikom usporavanja možete raditi pauze između rečenica, kako bi naglasili riječ koja slijedi ili važnost poruke koju imate za dijete.

Pokažite

Kada sam kupovala krafnu u Portugalu znala sam da je riječ o krafni jer mi ju je prodavačica pokazala. Kada učimo novu riječ, bitno je da vidimo o čemu se radi – bilo da djetetu pokažemo na slici, uživo, prstom ili gestama.

Primjer: kada učimo riječ skakati, ona nema značenje za dijete sve dok ju ne koristimo uz situaciju skakanja – možemo skakati sami ili s djetetom, pritom imenujući radnju. Uz to, možemo koristiti figurice, kamenčiće i bilo koju igračku ili predmet koje dijete voli i pretvarati se da skače.

„Skačem“, „Skačemo“, „Kamenčić skače“, „Auto skače“, „Seka skače“

I za kraj – ponavljajte! Ponavljajte iste riječi, iste radnje u različitim kontekstima i aktivnostima, tijekom različitih dijelova dana. Istinita je i svima vrlo poznata ona stara: „Ponavljanje je majka znanja“.

Izvori i napomena

  • Susman, F. (2012). More Than Words – A Parent’s Guide to Building Interaction and Language Skills for Children with Autism Spectrum Disorder or Social Communication Difficulties. Ontario: A Hanen Center Publication.
  • Lowry, L. (2021). How to Talk to Children Who Are Learning to Talk

Autorica teksta je logopedinja, no nije logopedinja klijenta ili njegovog djeteta. Sadržaj članka je edukativne prirode te NIJE zamjena za individualne konzultacije s logopedom, logopedsku dijagnostiku ili individualne logopedske usluge. Sadržaj članka koristi se na vlastitu odgovornost. 

Ako želite zakazati individualno logopedsko savjetovanje ili procjenu, kontaktirajte nas.

Logopedinja s vizijom edukacije i pružanja podrške u komunikacijskim i jezično-govornim teškoćama, oralnoj motorici te orofacijalno-miofunkcionalnim teškoćama