Da mi je kuna svaki put kada sam čula: „Ti se na poslu samo igraš!“. Da, ali….

Što je igra?

Igra je spontana aktivnost djece. Igra je dječji posao. Djeca najviše i najbolje uče kroz igru, ona im omogućava prilike za razvoj novih vještina i znanja kroz istraživanje i kreativnost. Osim toga, igra je u ranoj dobi presudna za razvoj kognitivnih, jezičnih, socijalno-emocionalnih i motoričkih vještina.

Igru možemo podijeliti na više vrsta te se ona može (i ne mora) pojaviti u tom redoslijedu:

ISTRAŽIVAČKA IGRA

Dijete je u istraživačkoj igri kada igračke istražuje koristeći svoja osjetila (npr. stavlja ih u usta, okreće, trese i baca igračke, sluša zvuk koji igračke proizvode).

FUNKCIONALNA IGRA

Kod funkcionalne igre dijete igračke koristi na „očekivan način“, npr. vozi autiće, slaže umetaljke, crta bojicama, baca loptice.

KONSTRUKTIVNA IGRA

U konstruktivnoj igri dijete koristi različite materijale kako bi nešto stvorilo. Primjerice, dijete gradi toranj od kockica ili koristi bojice kako bi nacrtalo sliku. Konstruktivna igra se razlikuje od funkcionalne jer uključuje planiranje i rad prema cilju koji dijete ima.

IGRA PRETVARANJA ili SIMBOLIČNA IGRA

U igri pretvaranja dijete se pretvara da radi nešto zamišljeno ili da je ono netko zamišljen. U ranoj igri pretvaranja dijete koristi igračke koje prezentiraju nešto iz svakodnevnog života (npr. kuhinjica za igranje, doktor set, alat); to mogu biti igre poput hranjenja bebe, kuhanja, popravljanja autića, liječenje životinja. U kasnijoj igri pretvaranja dijete koristi bilo koji predmet i zamišlja da je nešto drugo (npr. koristi kockicu kako bi se pretvaralo da je to mobitel ili jede zamišljeni keks), dijete dodjeljuje emocije igračkama (npr. pas je tužan) i zamišlja da je netko drugi (npr. da je liječnik, majstor, kuhar, astronaut). Igra pretvaranja usko je povezana s jezičnim vještinama budući da uključuje razumijevanje, korištenje riječi i zamišljanje stvari i svakodnevnih situacija koje vidimo u igri.  Pomaže u razvoju mašte, razumijevanja osjećaja te vježbanju komunikacije i rješavanju problema.

IGRE S PRAVILIMA

U igri s pravilima dijete uči slijediti pravila, čekati na svoj red u igri, o interakciji s drugim osobama i emocionalnom nošenju s pobjedom ili gubitkom. Neke od igre s pravilima su skrivači, crni petar, memori.

Usprkos ovoj „klasičnoj“ podjeli igre, važno je naglasiti da je svaka igra dobra igra, ne postoji „pravi“ ili „krivi“ način igre. „Samo dijete u svojoj igri treba vidjeti svrhu. I to je jedino što  igra treba ikad biti“ (Šprem Veljavečki, 2022).

Što je igračka?

Igračka je predmet s kojim se dijete igra. Ništa više, ni ništa manje.

Igračke mogu biti medvjedići, lutke, različiti setovi, loptice.. Igračke mogu biti i zdjele, maramice, kuhače, kutije, vrećice.. U nabrajanju nebo nam je granica! Sve dok je djetetu zanimljivo i igra se time – IGRAČKA JE!

Napokon, zašto se logopedi igraju?

„Igra nije pauza od učenja, igra JE učenje“ (Ebert, 2021).

U igri s djetetom logoped se igra s CILJEM. Za rad na komunikacijskim, jezičnim i govornim vještinama potrebna je djetetova pažnja i motivacija. Učenje bi za dijete trebalo biti pozitivno iskustvo, dok ima radosti, ima i učenja!

Logopedi se igraju kako bi stvorili odnos s djetetom te kako bi njega i zajedno s njim – učili!

„Potrebno je 400 ponavljanja kako bi u mozgu stvorili novu sinapsu, osim ako ponavljanja radimo u IGRI. Tada je potrebno 10-20 ponavljanja“ (Purvis, 2020).

Za stvaranje odnosa s djetetom važno je slijediti djetetovo vodstvo, odnosno igra mora biti vođena djetetom.

Izvori i napomena

  • https://www.cariebertseminars.com/
  • Susman, F. (2012). More Than Words – A Parent’s Guide to Building Interaction and Language Skills for Children with Autism Spectrum Disorder or Social Communication Difficulties. Ontario: A Hanen Center Publication.

Autorica teksta je logopedinja, no nije logopedinja klijenta ili njegovog djeteta. Sadržaj članka je edukativne prirode te NIJE zamjena za individualne konzultacije s logopedom, logopedsku dijagnostiku ili individualne logopedske usluge. Sadržaj članka koristi se na vlastitu odgovornost. 

Ako želite zakazati individualno logopedsko savjetovanje ili procjenu, kontaktirajte nas.

Logopedinja s vizijom edukacije i pružanja podrške u komunikacijskim i jezično-govornim teškoćama, oralnoj motorici te orofacijalno-miofunkcionalnim teškoćama